search
Cem Avcıoğlu
Cem Avcıoğlu
Diğer Yazıları

Dünya Turizm Günü 42’inci Kez Kutlanıyor

Her yıl 27 Eylül'de Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) tarafından kutlanan Dünya Turizm Günü’ne bu yıl büyüme kaygıları ve yükselme eğilimindeki yaşam maliyetleri ile giriyoruz. Dünyada COVID-19 salgınına karşı aşılama çalışmalarının yaygınlık kazanması ve yeni vaka sayılarında düşüş kaydedilmesi ile birlikte seyahat aktivitesine yönelik güven bir miktar toparlansa da, dünyanın farklı destinasyonlarında birbirinden oldukça ayrışan performanslar görüyoruz. Rakamlara hep birlikte bakalım.

Uluslararası turizm, ziyaretçi sayısı baz alınarak yapılan hesaplamalara göre 2022 yılının ilk 7 ayında salgın öncesi seviyelerin %57’sine ulaşmış durumda. Geçtiğimiz yılın tamamında bu oranın yalnızca %30’da kaldığı göz önünde bulundurulduğunda, talepte önemli oranda toparlanma olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Ancak bölgeler arasında önemli farklar da bulunuyor. Özellikle Avrupa ve Orta Doğu’nun bölgelerin kendi içerisindeki trafiğin güçlü seyretmesiyle olumlu ayrıştığı, COVID-19 önlemlerine bağlı olarak halen çeşitli düzeyde seyahat engellerinin uygulandığı Asya Pasifik’te ise düzelmenin son derece kısıtlı kaldığı görülüyor. UNWTO’nun Mayıs ayında yayınladığı tahminler dünyada toparlanma eğiliminin süreceği yönünde. Organizasyonun iyimser ve kötümser olmak üzere iki senaryo üzerinden yaptığı tahminlerin orta noktası yıl sonunda salgın öncesi seviyelerin %62’sinin yakalanacağına işaret ediyor.

Son aylardaki gelişmeler UNWTO’nun yukarıda sözünü ettiğimiz tahminlerine gölge düşürüyor. Hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde izlenen güçlü faiz artışları küresel resesyon beklentilerini kuvvetlendirirken, Rusya ve Ukrayna arasında süregelen çatışma ortamı ekonomik belirsizliklere başka bir boyut daha getiriyor. Yükselen enerji ve gıda fiyatlarına bağlı olarak artan ulaşım ve konaklama maliyetleri 2022’nin kalan bölümü ve 2023 için iyimser tahminlerin sorgulanmasını gerektiriyor. Nitekim UNWTO’nun sektör uzmanlarıyla yaptığı anketlerin sonuçları da bunu yansıtıyor. Mayıs ayı anketleri katılımcıların %48’inin 2024’te uluslararası turizmin salgın öncesi seviyelere geleceğine inandığını gösterirken, bu oran Ağustos’ta %27’ye düştü.

Turizm sektörü de diğer birçok sektör gibi çağın gerektirdiği yeni sorumluluk ve zorluklara adapte olmaya çalışıyor. İklim değişikliğine karşı mücadele ve sürdürülebilir turizmin yaygınlaşması bu alanların başında geliyor. Ancak görülüyor ki, bu alanlardaki ilerleyici adımlar en azından bir süre daha olumsuz ekonomik konjonktür içerisinde atılmak zorunda.