Ağustos’ta ne oldu?
Küresel anlamda piyasalar açısından zor bir Ağustos ayını geride bıraktık. Sakinleştiysek eğer, üzerinde konuşmanın da zamanı geldi demektir.
Önce, aşağıdaki histogramda durumu özetlemeye çalışayım. Dünya genelinde takip ettiğim 85 endeksin 71’i Ağustos ayında farklı oranlarda geriledi (Arjantin’in ay içinde %42 gerileyen endeksini dışarıda bıraktım.). Sadece 14 endeks ise (yeşil ile işaretli) ay içerisinde yükseliş sergiledi. Oranlara baktığımızda, yükselişlerin sınırlı, düşüşlerin ise oldukça keskin olduğunu görüyoruz.
Peki ne oldu?
Hong Kong’ta gösteriler son hız devam ediyor. Magna Carta Libertatum ile bildiğimiz İngiltere’de Parlamento'yu askıya alma vb haberleri derken işler daha da karıştı. Avrupa’da hükümetsiz ülkeler var. IMF programının bu kez işe yarayacağını düşündüğümüz Arjantin’de sorunlar bitmiyor, bitemiyor…
Aslında küresel piyasalar bunlara bile dayanırdı da, hepsinin üstüne bir de “ticaret savaşları” eklenince, haliyle piyasaların da takati kalmıyor. Sonuç kaçınılmaz: sermaye riskten kaçıyor.
Institute of International Finance (IIF), 22 Ağustos’ta Kaygı Çemberi (Carousel of Worries) başlıklı bir yazı yayınladı. Yazıda şu an sıfırın altında getirisi olan bonoların piyasa değeri ile altının ABD doları cinsinden fiyatının birlikte çizildiği ilginç bir grafik var. Net olarak ikisi de yükseliyor. Grafiği okuması kolay ve mesaj net: Büyüme anemisi ve belirsizlik, güven arayışını beraberinde getiriyor.
Ben de bu grafikten esinlenip farklı versiyonlarını hazırlamak istedim. Yakın dönemde Çin’in para birimiyle ilgili aldığı stratejik kararlar, eksi getirili bono varlıklarının piyasa değeri ile yakın bir ilişki içerisinde. Korelasyon ile nedenselliği karıştırmıyor, karıştıranları uyarıyoruz. Ancak şunu da biliyoruz ki, bu ticaret savaşları mevzusunda çamur dibe çökmeden (ya da onlar dibe vurmadan) işimiz zor. İkinci grafik ise Avro/Dolar paritesi ile negatif getirili bono varlıklarını gösteriyor.
Açıktır ki her iki grafik de hareketli. Yani belirsizlik ve yeniden fiyatlama döneminin tam ortasındayız. Yolculuk ara ara sallayacak.